Bildstöld

Jag tänkte ta upp det med att "låna" bilder. Det händer hela tiden att folk tycker, "åh, den bilden var jätte fin! jag lånar den lite"nutan att säga något till bilden ägare. Detta är olagligt och kallas bildstöld. Alla bilder är skyddade enligt upphovsrätts lagen, dvs att endast den som äger bilden har rätt att ha den för sig själv, att behålla den själv.
Men upphovsrättsmannen, den som äger bilden, om h*n säger att det är okej att låna bilden så får man använda den under h*n's krav. Alltså, innan du lånar en bild MÅSTE du ha frågat bildens ägare om lov och du MÅSTE ha fått ett svar från h*n om att du får låna bilden, även om du tyckte den där bilden var jätte vacker.
Annars kan man få betala höga böter pga bildstöld + brutit upphovsrättlagen.
 
Mycket av texten kommer från Alyssa som bloggar på northwrighter.blogg.se.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lifeatjorvik.blogg.se

Hej jag heter Jennifer Snowstar och jag bor på ön Jorvik tillsammans med mina 7 hästar.

RSS 2.0